Cum transformi o pâine într-un brand în Galați – interviu cu Adrian Șerban
Când urci strada Brăilei cu autobuzul
(dinspre Treistar spre Păpădie) și oprești la Bănci, coborând din autobuz e
imposibil să nu vezi brutăria Pain Vivant.
Când intri în brutărie, ești pus în
imposibilitatea de a alege dintre tipurile de pâine, toate arătând ca în
reviste. E posibil să îl întâlnești și pe Adrian: un tip foarte ager, cu ochi
mari albaștri, care nu stă foarte mult la vorbă. Răspunsurile lui sunt scurte
și la obiect. Când l-am întrebat „Ce vinzi?” mi-a răspuns scurt: „Un stil de
viață!”. Însă, dacă îl întrebi despre pâine, despre cum se face.....nu-l mai oprești o
săptămână J (îți spune de maia, de gluten, de
aminoacizi......)
- Când ai deschis primul magazin?
În iulie 2014.
- De ce faci pâine și cum ai decis că poți face
din asta o afacere?
Am vrut să
deschid o afacere, să fac ceva. Am avut pe hârtie mai multe idei. Din discuțiile
cu prietenii am hotărât să fac o brutărie în care să se producă o pâine de
calitate. Mai departe am început să mă documentez, să experimentez și să învăț
să fac pâine. Rezultatul îl vedeți în Pain Vivant.
- De ce anume ai avut nevoie pentru a porni pe
drumul antreprenoriatului?
De nebunie,
inconștiență.
- Ai urmat cursuri?
Am fost la un
curs de antreprenoriat care a fost organizat cu fonduri. Mi-am sacrificat weekend-urile
pe 3 luni. Nu am învățat mare lucru la curs, dar am întâlnit niște oameni
extraordinari de la care am învățat multe lucruri. Încă mai țin legătura cu
unii dintre ei.
- Ai investit mult la început? De unde ai avut
banii?
Am facut un împrumut la banca.
- Ce ți s-a părut cel mai greu ca antreprenor
debutant?
Când îți începi
călătoria ca antreprenor, situația nu e cum o prezintă cei care țin cursuri de
antreprenoriat. Toate prezentările se axeaza doar pe partea frumoasă – aceea
după ce ai reușit. Nimeni nu vorbește de puzzle-ul din spatele succesului în
care trebuie să știi să pui cap la cap lucruri din multe domenii:
contabilitate, marketing, HR, etc. De faptul că nu poți dormi noaptea că nu îți
ajunge la timp cuptorul și întârzii deschiderea cu 2 săptămâni, deci plătești
chirie fără să încasezi. Că ai momente când îți vine să renunți... nimeni nu te
poate încuraja în astfel de momente și trebuie să îți găsești singur curajul să
continui. De fapt tuturor celor care vor să devină antreprenori le spun: trebuie
să renunțe la un somn liniștit noaptea și la timpul liber. Așa ceva nu mai există, cel puțin în primii 3 ani.
Dacă ții cont de aceste lucruri și tot
ești dispus să devii antreprenor, înseamnă că ai destulă nebunie și, cine știe,
poți reuși.
- Dacă ai fi știut de la bun început ce
presupune tot acest proces, ai fi pornit pe drumul antreprenoriatului?
Da, bineînțeles
că aș lua-o de la capăt. De fapt asta e partea care definește un antreprenor și
care îl modelează - munca din saptele ușilor închise pe care nu o vede nimeni,
eșecurile.
- Cum te-ai promovat la început? Ce metode ai
folosit pentru a te promova și cum i-ai făcut pe oameni să cumpere de la
tine?
Am dat reclama
la radio, sms. Dar cea mai bună promovare a fost făcută de clienții noștri
mulțumiți. Eu îi numesc ambasadorii brandului Pain Vivant și le multumesc din
inimă.
- Folosești social media ca să te promovezi? Ce
rețele de socializare folosești?
Doar Facebook.
Timpul nu îmi permite să mă ocup de mai multe.
- Când ai decis să pornești pe
cont propriu, cum au recționat cei din jurul tău? Te-au susținut sau nu?
La început am
fost singur împotriva tuturor. Apoi, ușor,
ușor, totul s-a schimbat. Acum mă susțin 200%.
- Ai făcut
compromisuri când ai început pe cont propriu? La ce ai renunțat?
La timpul liber
cu familia, cred că e cel mai mare compromis.
- Ce te-a făcut să mergi mai departe, ce ți-a
dat putere? Ce te motivează în continuare să faci tot efortul acesta?
Faptul că vin
clienții și îmi mulțumesc că existăm. Îmi povesteau cum nu mai au probleme cu
digestia datorită pâinii cu maia, cum au slăbit mâncând pâine. Faptul că am
reușit să le îmbunătățesc viața e cea mai mare satisfacție.
- Un principiu de bază în marketing
este să îți cunoști clientul (nișa). Ai știut de la început care este
clientul tău sau ți s-a conturat pe parcurs?
Habar n-aveam.
Nici măcar nu știam că nișa căreia mă adresez e foarte mică în Galați. Dacă aș
fi știut toate acestea poate că nu aș fi deschis. Toate acestea le-am învățat
pe parcurs, din greșeli. Trebuie să mă înțelegeți, eram la început și nu conta
decât produsul meu, nu vedeam stânga-dreapta. Dacă mie îmi place, nu are cum să
nu le placă și altora. Acum analizez mai mult piața și ce dorește clientul, nu
ce vreau eu.
- De ce „Pain Vivant” (pâine vie)?
Numele este ales
special deoarece pâinea este făcută cu maia, un organism viu care este hrănit
zilnic. Maiaua dă viață pâinii, bineînțeles, și gustul deosebit.
- Se spune că atunci când pornești o afacere
trebuie să ai conturată viziunea. Care este viziunea ta? Ai avut-o de la
început sau s-a conturat pe parcurs?
Viziunea am
avut-o de la început. Am știut ce vreau. De aceea Pain Vivant este un brand, nu
doar o brutărie artizanală.
- Consideri că te-ai schimbat de când ai
propria afacere față de perioada în care erai angajat? (parcă ai fost
angajat, așa e?)
Da, m-am
schimbat mult. Sper că în bine.
- Se promovează la noi
imaginea antreprenorului care a pornit din garaj și a construit o companie
uriașă. Tu ai început din propria bucătărie?
Din păcate se
promovează doar partea frumoasă, nu și chinul, munca din spatele antreprenorului
din garaj. Nu se promovează descurajările și refuzurile pe care le-a primit, de
asemenea momentele când ar fi vrut să renunțe. Trebuie să știi toate lucrurile
acestea, să știi la ce te înhami. Nu mă înțelegeți greșit, dacă ar fi să o iau
de la capăt stiind ce mă așteaptă aș lua-o și de 100 de ori. Pentru că toate
aceste lucruri definesc un adevarat antreprenor. Nu există cale ușoară. Nu pot
spune că am o companie, știu antreprenori în domeniul meu din alte orașe care, după
3 ani, au o cifră de afaceri la care eu doar visez. E o muncă continuă.
- Care au fost pașii pe care i-ai făcut înainte
de a-ți deschide magazinul? (mă interesează aici dacă ai făcut cursuri sau încercări, te-ai informat bine, ai „spionat” concurența.....)
Cel mai rău
lucru pe care îl poți face e să „spionezi” concurența și să nu te focalizezi pe
ce trebuie să faci. M-am axat pe viziunea mea, ce vroiam să ofer clienților.
Nici acum nu mă duc să studiez concurența. Dacă aș face asta, nu m-aș mai
concentra pe ce trebuie să ofer eu.
- Consideri că reușita unei afaceri ține de
noroc? Sau norocul și-l face omul cu mâna lui?
Un campion a
avut noroc că a câștigat o competiție?
- Te afli încă în primii 3 ani
ai afacerii, în iulie îi aniversezi. Se spune că primii 3 ani pentru o
afacere sunt hotărâtori. Poți confirma asta? Primii 3 ani sunt cei mai
grei?
Da, dar se poate
întâmlpa orice și după. Călătoria nu se oprește niciodată.
- Ce trăsătură de caracter îți trebuie ca să
cosntruiești o afacere profitabilă în Galați?
Perseverența.
- Se poate construi o afacere fără a apela
măcar o dată la cineva care să intervină pentru tine? (mă refer la
relații....mulți cred că dacă nu ai relații, nu ai cum să reușești).
Da, eu nu am
relații.
- Cum e o zi din viața antreprenorului Adrian
Șerban?
În timpul
săptămânii mă ocup de brutărie. În weekend îmi planific săptămâna următoare și
citesc.
- Ce îți place cel mai mult la viața ta de
acum?
Faptul că sunt
independent.
- Ce îți displace?
Nu am ceva anume
care să îmi displacă. Dacă îmi displace ceva, îl schimb sau caut o cale să fac
o schimbare.
- Ce înseamnă succesul pentru
tine?
Să faci ceva
care să schimbe viața cuiva în bine.
- Ce sfat i-ai da unei persoane care vrea să
înceapă o activitate pe cont propriu? De ce anume ar trebui să țină cont?
Să își dorească
foarte tare acest lucru. Să fie gata să-și sacrifice timpul liber, să fie
perseverent și să își dea singur curaj în situațiile limită. Căci acestea vor
veni, fără nicio îndoială.
- Unde te pot găsi oamenii online?
Comentarii
Trimiteți un comentariu