Cum ridici o afacere de succes în Galați - interviu cu Oana Moimăscu

Când intri la Extreme FlorEvents, pe Oana nu o deosebești de florile care o înconjoară. Însă când începi să discuți cu ea realizezi cu stupoare că, de fapt, caracterul ei este total opus la ceea ce te-ai aștepta de la un florist: este puterică, hotărâtă și ambițioasă.



Este sezonul nunților și este foarte ocupată. Cu toate acestea a reușit să îmi ofere din timpul și din experiența ei, un gest pe care îl apreciez foarte mult.

  1. Să ai succes cu o afacere ține de noroc?
Oana Moimăscu: Cum spuneai și tu, Elena, norocul și-l face omul cu mâna lui. Trebuie să știi ce afacere să deschizi ca să apară la momentul oportun pe piață.

  1. Cum știi care este afacerea potrivită la momentul potrivit?
O. M.: Dacă ești specialist pe un domeniu studiază un pic piața înainte pe domeniul respectiv. Vezi ce face unul, ce face altul. Umblă un pic și nu doar în localitatea respectivă. Ieși un pic, du-te în alte localitătți, în alte țări.

  1. Deci ai studiat mai întâi piața, apoi ți-ai deschis afacerea. Dacă ar fi să stabilim niște pași, aceștia ar fi?
O. M.: Chiar dacă am terminat o facultate de marketing, tot ce înseamnă vânzare, relații cu clienții, promovare, eu nu aveam nicio școală la bază pe partea de design floral. Drept urmare am zis să nu intru cu capul înainte, așa cum fac majoritatea și m-am dus și m-am specializat, am făcut cursuri, m-am documentat. Unde se fac cursurile astea? Nu se fac la noi în țară. Bun! Unde se fac? În alte țări. Ok, mă duc în alte țări.

  1. Mi-ai mai spus un lucru foarte interesant, și anume că atunci când începi o afacere trebuie să îți iei o rezervă financiară. Adică să ai adunați niște bani care să te susțină cam cât? 6 luni, 1 an, 3 ani?
O. M.: Asta depinde de afacere. Aici nu e nimeni capabil să dea un răspuns exact de genul în primul an îți trebuie suma X. Astea sunt calcule pe care tu trebuie să ți le faci. Fiecare manager în parte își face calculele acestea.

  1. Tu ai făcut trecerea de la angajat la antreprenor.
O. M.: Da, dar a fost o pauza de 2 ani în care nu am lucrat.

  1. A fost acea perioadă în care tu te-ai documentat, te-ai instruit?
O. M.: Da, a fost și asta. Dar a fost acel moment economic nefast, criza economică, toate acele restructurări. Ne-a afectat foarte mult pe toți. A fost un moment de cumpănă: „ce fac?!”. E momentul acela când îți dai seama de ce ești în stare să faci.

  1. Practic a fost un rău care s-a tranformat în ceva bun pentru tine.
O. M.: Da. Bine, să nu înțelegeți că a fost o tragedie.

  1. Te-ai fi gândit în alte condiții să îți deschizi propria afacere?
O. M.: Nu. Însă pot spune că avantajul meu a fost că unde am lucrat am ocupat un post de conducere și mi-am dat seama de capacitățile mele. Am simțit că pot face mai mult decât din postura de angajat.

  1. În momentul în care te-ai hotărât să mergi pe cont propriu, ce reacții au fost în jurul tău? Ai avut oameni care să te susțină, ai avut oameni care să te descurajeze?
O. M.: Pot spune că toată familia m-a susținut, în primul rând soțul, că el este cel mai important și continuând cu părinții.

  1. Ce ți s-a părut a fi cel mai greu ca antreprenor debutant?
O. M.: Birocrația. Erau lucruri cu care eu nu eram obișnuită, foarte multe taxe locale de plătit pe care și la ora actuală le consider absurde. Dar nu ai ce face, ai intrat în horă, trebuie să joci. Atunci a fost cel mai greu pentru mine când am văzut că eu, ca persoană juridică, trebuie să plătesc atâtea taxe cărora nu le găsesc logica. Și cozile astea interminabile, acord primar....


  1. Anul acesta se împlinesc 6 ani de când ai pornit afacerea. Ai trecut deja de primii 3 despre care se spune că sunt hotărâtori pentru o afacere. Așa este?
O. M.: Da, e perfect adevărat.

  1. Exista deja o piață a florilor. Cu noutăți ai venit pe piață?
O. M.: Am adus sortimente noi de flori, design diferit, accesorii diferite (coșuri, ghivecele, ambalaje).

  1. Cum te-ai promovat în primii ani?
O. M.: Am participat la multe târguri de profil, de nunți, am apelat la revistele zonale care se distribuie în anumite locații unde știu că acolo este o clientelă pe care eu o vizez.

  1. Aici aș vrea să punctăm. Mulți pleacă la drum fără să știe cui se adresează produsele lor. Ori în marketing acesta este un principiu de bază.
O. M.: Exact! Ce vinzi, cui vinzi. Este foarte important să știi cui vrei să vinzi produsele tale.

  1. Ai știut încă de la început cine este clientul tău idela sau această idee s-a conturat pe parcurs?
O. M.: Am știut de la început. Vezi tu, acest antreprenoriat se face un pic documentat. Eu, având la bază facultate și master în marketing am aplicat și aplic în continuare principiile învățate. A fi florist nu înseamnă doar a face buchete minunate, extraordinare, trebuie să știi și să le vinzi. 

  1. Până la urmă un produs, oricât ar fi el de bun, nu ajunge să se vândă singur, așa cum se mai spune.
O. M.: Niciodată, niciodată. În spate există întotdeauna un brand, există un studiu de piață...poate par termeni pompoși pentru o florărie, dar nu e așa. Ei sunt termeni de specialitate, nu sunt inventați de noi. Există aceste principii pe care noi nu facem altceva decât să le punem în aplicare. Dacă urmezi cartea, totul va fi bine. Dar trebuie să ai acea capacitate, zvâcnirea aceea de geniu să adaptezi partea teoretică la afacerea ta.

  1. Într-adevăr, în cărți găsim teoria la modul general, dar fiecare afacere are sfecificul ei. Așa cum oamenii sunt diferiți, așa sunt și afaerile pe care le fac. Atunci acea teorie generală trebuie adaptată, personalizată la afacerea respectivă.
O. M.: Așa este! Trăim într-o societate în care clientul a devenit foarte pretențios și selectiv. Nu mai suntem într-un monopol de piață, suntem într-un capitalism, iar noi, cei care vindem, trebuie să fim foarte agresivi. Și trebuie să fim așa ca să rămânem foarte bine întipăriți în memoria clientului. Să facem acel ceva diferit. Dacă începi o afacere, nu face ce fac toți ceilalți, vino cu ceva diferit!

  1. La ce te referi când spui „agresiv”?
O. M.: La promovare. În toate mediile care există (Facebook, Instagram, Pinterest, etc). Contează foarte mult să fii prezent pe toate aceste canale de comunicare. Pentru că dacă nu te faci cunoscut, nu vine nimeni să îți deschidă ușa.

  1. Tu ce medii de promovare online folosești?
O. M.: În primul rând Facebook, apoi Instagram, Twitter, LinkedIn.

  1. Te-ai folosit de Facebook Ads. Obișnuuiești să faci reclame pe Facebook.
O. M.: Da, da, în primul rând!

  1. Spuneai că ai făcut compromisuri, și cred că sunt absolut necesare atunci când pornești pe acest drum. Care este cel mai mare compromis pe care l-ai făcut?
O. M.: Păi hai să ne gândim la timpul investit în afacere. În momentul când începi, 24 din 24 ești angajat la afacere proprie. Prin urmare, timpul pe care ar trebui s îl petreci cu familia se reduce foarte mult. Aici este un compromis foarte mare. Pierzi momente prețioase pe care ar trebui să le petreci cu familia. Acesta este cel mai mare compromis. Hai să îți dau exemplu activitatea mea: florărie. Poate pe 25 decembrie prefer și eu să stau la masa de Crăciun cu familia, dar eu stau la florărie să vând.

  1. Te ghidezi după principiul „clientul nostru, stăpânul nostru”?
O. M.: Nu mereu.

  1. Ca să fii antreprenor trebuie să fii „altfel”? La tine putem face comparație cu perioada în care erai angajată, dar într-o funcție de conducere. Există diferențe ca mod de gândire și de acțiune?
O. M.: Este. În momentul în care ai o funcție de conducere într-o societate, trebuie să dai socoteală cuiva mai mare decât tine. Dar când ești antreprenor, dai socoteală doar Statului și ție, iar presiunea este mult mai mare în poziția de antreprenor.

  1. Consideri că te-ai schimbat ca om de când ai propria afacere?
O. M.: Daaa. Am devenit mai rea! Trebuie, înveți pe parcurs. Nimeni nu se naște antreprenor, nu există școli pentru așa ceva. Iar în timp ce înveți și te lovești de tot felul de probleme, te transformi.

  1. A trebuit să te instruiești și în alte domenii, în afară de cel floral, ca să îți menții afacerea competitivă?
O. M.: Absolut! Este întotdeauna bine să participi la workshop-uri, team building-uri. După cum spuneam, societatea noastră este în continuă schimbare. Tipologia consumatorului se schimbă de la an la an și nu mai poți spune că ce a fost valabil în 2009 mai este valabil și în 2017.

  1. Deci ești de părere că trebuie să te instruiești permanent și nu doar pe domeniul tău de activitate, ci și pe cele conexe.
O. M.: Corect! Așa este!

  1. Se tot promovează imaginea antreprenorului care o ia de la 0, cu resurse aproape nule și ridică, în timp, o afacere mare. Crezi că este posibil și la noi?
O. M.: Mie îmi place să fiu realistă și să spun că noi nu trăim visul american. Din păcate am prietene cu afaceri de nișă care trăiesc de pe o zi pe alta. Nu este vina lor, ci așa este situația economică în care se află orașul nostru. Și, atâta timp cât există nepotismele și relațiile, de care și eu m-am lovit, nu vei putea vedea astfel de antreprenori la noi.

  1. Poți să îți ridici o afacere fără relații, fără să apelezi măcar o dată la cineva?
O. M.: Da, eu pot spune că sunt printre acele persoane care doarme liniștită noapte pentru nu am obligații față de nimeni. Sunt foarte mândră de asta și este lucrul care mă consolează cel mai mult.

  1. De ce trăsătură de caracter ai nevoie ca să poți ridica o afacere în Galați.
O. M.: Îndrăzneală! nu trebuie să existe termenul de timiditate, nu trebuie să amâni nimic de pe o zi pe alta. Acțiune în forță! Și ajungem la acele compromisuri. :)

  1. Având în vedere că este greu și ajungi să  faci compromisuri, ce te motivează să continui?
O. M.: Îmi plac rezultatele care apar după atâta timp investit, îmi plac clienții care apreciază ceea ce fac, îmi place că am ajuns în punctul pe care mi l-am dorit de la bun început. Am reușit să îmi educ clientela și simt că sunt pe drumul cel bun.

  1. Ce înseamnă că „ți-ai educat clientela”?
O. M.: Consumatorului nostru îi place să comande. Întotdeauna a existat această concepție: sunt banii mei, faci cum spun eu. Ei bine, nu este posibil mereu și în orice domeniu. Dacă noi mergem la un chirurg să ne opereze, nu noi dictăm medicului cum să taie. Îl lăsăm pe el să facă meseria pentru că el știe mai bine. Același lucru trebuie aplicat și în domeniul nostru. Lasă-mă pe mine să îți fac aranjamentul pentru că eu sunt cea care m-am școlit. Am întâlnit această rezistență la început, dar pe parcurs s-au obișnuit. Acum vin și spun: vreau un buchet așa de mare, să nu fie culoarea galbenă, mai departe știți dvs ce aveți de făcut.

  1. Ce planuri ai în continuare?
O. M.: Sunt foarte concentrată pe a participa la concursuri internaționale. Aceste este un lucru nou pe care îl fac, iar aceste este obiectivul meu principal în acest moment. Practic, participarea la aceste concursuri mă ajută să mențin ștacheta ridicată.


Așadar, oameni buni, avem în Galați un florist cu care să ne mândrim. Ne reprezintă la concursuri naționale și internaționale și de „înflorește” viața. Oana este un florist care inovează permanent (pentu că, atunci când faci lucrurile bine, concurența te copiază; prin urmare trebuie sa vii permanent cu ceva nou). Deci, atunci când vreți să impresionați pe cineva, mergeți la Extreme FlorEvents și spuneți: „vreau un buchet/aranjament așa de mare. Mai departe știți dvs. ce aveți de făcut.” :)


Succes, Oana!!

Vedeți ceea ce realizează Oana Moimăscu și echipa ei pe pagina lor de Facebook!
Dacă vreți să mergeți direct în magazin la Extreme FlorEvents îl găsiți în
Țiglina, str. Regiment 11 Siret, bl. A1, lângă Dioda.

Comentarii

Postări populare