Un altfel de antreprenoriat la Galați - interviu cu Cătălin Dimofte, partea a II-a

Prima parte a interviului o poți citit aici.



-         Deci în primul rând trebuie să ai un produs/ serviciu foarte bun ca să....
Nu! E o atitudine greșită. Niciodată nu va fi un serviciu foarte bun, perfect. Mereu va fi nevoie de îmbunătățiri. Să ai un serviciu acceptabil pentru piață. Dacă ar fi așa am putea spune că nu mai producem Dacia pentru că există Porche. De ce să mai fac facultatea de inginerie că sunt atâția ingineri buni, când termin o să fiu începător și  nu o să știu mai nimica.

-         Și atunci care ar fi atitudinea potrivită?
Ce pot să fac eu pe domeniul meu? Voi învăța. Numeni nu se naște perfect. Niciodată nu vei atinge perfecțiunea. Important este să fii mai bun decât ai fost ieri.

-         Revenind la faptul că ai un serviciu acceptabil pentru piață, clienții te recomadă...este suficient? Poate un business să trăiască doar din recomandări?
Și da și nu.  Noi acum putem să spunem că supraviețuim pe baza recomadărilor pentru că ne-am creat deja un nume. De exemplu, soția mea nu face față cu programările, dacă ar putea, ar trebuie să muncească și 24 de ore/zi.  Dar totuși mai investim în brand-ul nostru.

Serviciile noastre nu se pot multiplica. Poți învăța pe cineva, dar fiecare are modul lui. În plus, noi am dezvoltat și abordarea emoțională....sunt niște lucruri pe care nici nu știi cum să le explici...ar trebui să stai cu cineva mult timp ca să înțeleagă. Și nici oamenii nu mai vor, că noi mai avem un băiat care lucrează cu noi și l-am tot recomandat. Dar ei refuză, spun: „Noi la tine am venit”. Le-am spus că la el e jumătate de preț și nici așa nu vor. Deci prețul nu mai este un impediment, omul vrea ce este de calitate, chiar dacă costă mai mult.

-         Aici e și puterea brand-ului personal.
Da, da. Până acum câțiva ani am considerat că brand-ul personal nu este important și am construit doar brand-ul Santamia. După un timp mi-am dat seama că brand-ul personal contează foarte mult. O persoană care are probleme de sănătate nu caută un cabinet sau un salon de masaj, ci caută persoana care o poate ajuta. Apoi am început să construim brand-urile personale.

Ne tot temeam de ce o să spună alții, ce o să creadă. Dar mi-am dat seama că nu e important ce cred ceilalți, ci ce faci tu. Pentru că orice ai face, oricât de bine, întotdeauna vor fi cârcotași. Importanți sunt cei care sunt mulțumiți și care au nevoie de serviciile tale

Să spunem că sunt 9 persoane care te susțin și una care este împotriva ta. Problema noastră este că tindem să acordăm atenție acelei persoane care este împotrivă. Dar ar trebui să privim altfel: ia să văd ce are de spus? Are dreptate sau nu? Poate feedback-ul acelei persoane te poate ajuta să devii mai bun.

-         Care este cea mai eficientă metodă de promovare? Cum să te faci cunoscut?
Prin comunicarea din presă, prin postarea recenziilor de la clienți. Noi am început să facem asta de curând pentru că ne-am ferit de asta. Am zis că e o laudă, o chestie de orgoliu, dar apoi mi-am dat seama că orgoliul este ccea ce simți tu, nu ceea ce faci.  Eu nu mă promovez ca să arăt cât sunt eu de bun, ci ca să ajungă informația la persoanele care au nevoie de ea.


-         Despre Galați se spune că este orașul în care nu poți să faci nimic, nu merge nimic, nu se întâmplă nimic. Nu v-a fost teamă că terapiile acestea nu vor fi primite în Galați?
Noi ne-am confruntat cu asta pentru că am introdus servicii noi care au fost privite cu mult scepticism. Da mi-am zis chiar dacă e 1 la 1000, acela este important, lui mă adresez. Când am introdus conceptul de masaj terapeutic, noi am organizat și cursuri aici la noi. Din cei care veneau, 80% erau din afara Galațiului.

-         Deci fiind vorba de niște servicii noi, a fost nevoie de educație. De aceea ați organizat cursurile.
Eu și soția am zis că vrem să învățăm (noi avem un principiu: dăm toți banii pe educație. De aceea avem și rezulatate).  La vremea respectivă am zis că vrem să învățăm, dar hai să organizăm noi cursurile. Căutăm lectorii cei mai buni în domeniul respectiv și organizăm cursuri aici. Ne-am dus la concurenții noștri și i-am invitat la cursuri să vină să învețe și ei. Știi cum au reacționat? „Dar tu ce interes ascuns ai ca să vin să învăț și eu?” Eu nu privesc concurenții ca pe inamici, îi văd ca parteneri. Este în interesul tău ca și concurenții tăi să ofere un serviciu de calitate. Îți dau un exemplu: dacă concurenții noștri la masaj terapeutic dau rateuri, clienții spun „aaa, masajul terapeutic este o prostie”.

-         Foarte bună viziune. De fapt sunteți toți în aceeași oală, iar oamenii tind să generalizeze.
Da! Este o industrie pe care o promovezi. „Kinetoterapeutii ăștia nu știu să rezolve nimic. Medicii stomatologi nu știu cum sunt.” Nu! Kinetoterapeutul acela a fost nu știu cum, stomatologul acela a fost slab și poate doar atunci, în clipa aia. În rest este foarte bun. Generalizarea asta face foarte mult rău. Și am întâmpinat o rezistenț foarte mare la terapeuții din Galați să-i școlarizăm.

-         De ce ai nevoie ca să fii antreprenor?
În primul rând trebuie să ai încredere în tine și în produs. Dacă tu nu ai încredere în produs, de ce ar avea clienții tăi? Dar încredere nu înseamnă încredere absolută. Am încredere că pot reuși, dar pot și să greșesc și îmi asum. Este firesc să greșești Când văd că ceva nu merge stau și analizez, fără să intru în panică sau să mă ascund. Că noi suntem maeștri în a ne minți și spunem: „nuuu, nu am făcut eu ceva greșit, gălățenii ăia nu cumpără nimica!”

-         Ce a fost cel mai greu la început?
Hârțogăraia! Pentru alții este ușor că le place. Dar eu detest partea asta de facturi, NIR-uri. Eram îngrozit de acele NIR-uri. Când trebuia să ducem actele la contabilă era una dintre cele mai proaste zile. Și acuma este că parcă amân până în ultimul moment. Dar asta este pentru mine. Sunt unii cărora le place.

-         Care sunt avantajele unui antreprenor față de un angajat.
Grea întrebare! Diferența nu este între antrepenor și angajat, ci cum privește respectvul viața. Poți să fii un antreprenor foarte vesel sau foarte trist, poți să fii un angajat foarte vesel sau foarte trist. Depinde cum privești. Ca antreprenor poți fi foarte stresat că trebuie să dai salariile oamenilor sau să te bucuri că dai salarii la niște oameni.

-         Atunci ce îți place ție la a fi antreprenor?
Mie îmi place că îmi acordă libertate.

-         Ce înseamnă libertate? Că de muncit, tot muncești.
Muncesc, culmea, mai mult decât ar munci un angajat. Dar eu azi dacă vreau să ajung la ora 10.00 la serviciu nu mă ceartă nimeni, doar propria conștiință. Dacă vreau să mă întâlnesc cu cineva anulez programarea și m-am dus acolo.

-         Aveți angajați?
Încă nu. Avem colaboratori, dar vrem să schimbăm asta. Cu toate că am încercat să școlarizăm persoane, dar mulți se sperie la nivel de profesionalism. Când a venit cineva pe lângă soția mea și a văzut cât știe s-a speriat că a zis că nu o să poată ajunge niciodată. Cu toate că îi spuneam că noi știam mult mai puține decât știi tu acum. Nu e nicio problemă, nu se naște nimeni învățat, înveți pe parcurs. Dar mulți se sperie de a învăța.

-         De ce?
Că nu o să ajungă niciodată așa, că  nu o să aibă niciodată performanță....sunt fricile. Nu se apucă de o afacere și dau vina pe alții. Le este teamă nu o să reușească afacerea, dar nici nu se apucăm să o facă. Ca în povestea cu drobul de sare.

-   Antreprenorul este cel care gândește un pic invers față de majoritate, care vine cu o nouă perspectivă și schimbă.

Așa ar trebuie să fie. Adaptează și face ceva diferit. De exemplu este povestea asta că în Galați nu sunt bani, oamenii sunt săraci, economia nu merg. Și un prieten de al meu îmi zice: „În Galați există o singură criză: criza coșului de cumpărături și a locurilor de parcare la supermarket”. Când te duci la mall în Galați găsești mereu parcarea plină...oameni care s-au dus să cheltuie bani și tu spui că nu sunt bani în Galați. Ce ai de făcut ca oamenii aceia să vină la tine și să „cheltuie” bani și la tine? De ce au ei nevoie? Ce problemă le rezolvi? Sunt statistici: cei care merg la supermarket cheltuie 30% inutil. Cumpără mâncare de care nu aveau nevoie și o aruncă, haine de care aveau deja sau pantofi proști...Bani risipiți. Cum faci tu ca acei bani să fie „risipiți” cu tine?

-         Că bani sunt....
Da, bani sunt. Și în momentul în care tu atragi banii aceia ei aduc prosperitate pentru că tu, având bani, devii un client al altora și aduci prosperitate și lor. De fapt asta este o economie sănătoasă: banii circulă dintr-o parte în alta.

-         Cum e mai bine pentru o economie: să fie multe afaceri mici, din toate domeniile, cât mai diverse sau să fie câțiva coloși care creează multe locuri de muncă și produc mult pentru toți?
Eu văd mulți antreprenori mici care pun economia în mișcare. Dacă aș fi o multinațională aș prefera să îmi iau ca și colaboratori și antreprenori decât angajați. Pentru că antreprenorul va fi mult mai motivat decât angajatul să facă ca ție să îți meargă bine . Dau un exemplu: tipăresc fluturași pentru un supermaket. Dacă lui nu-i merge bine, eu nu voi mai avea comenzi. Așa ar trebui să gândească, dar, din păcate, mulți nu gândesc așa. Ei zic: „Ia uite, eu tipăresc fluturașii și îmi dă 1000 de lei, iar el face miliarde”. Pe mine nu mă interesează ce face el, contează cum lucrează cu mine. Cu cât va câștiga el mai bine, cu atât îmi va fi și mie mai bine.

Adu prosperitate celor din jur dacă vrei să îți meragă bine. În viață primești ceea ce dăruiești.


-         Oamenii care vin la voi, vin pentru probleme de sănătate?
Da, majoritatea vin pentru probleme de sănătate, dar nu numai. De exemplu eu am o tehnică cu care lucrez foarte bine pe probleme de relaționare.

-         Când spui probleme de relaționate te referi la toți oamenii din jur: colegi, prieteni, rude, soț, etc.
Cu totul ce înseamnă în jurul tău. Noi emitem energie și ce emitem, atragem. Noi suntem ca un post de radio reglat pe o anumită frecvență. Dacă ești reglat pe frecvența unui post de știri negative numai asta auzi. Tot așa atragi oamenii și experinețle în fucnție de frecvența pe care ești reglat. Pe tine te fac să te simți bine sai mai puțin bine nu oamenii, ci experiențele pe care le ai cu oamenii respectivi.

-         Oamenii, când vin la tine, își schimbă frecvența?
Da. Pentru că daca eu sunt supărat pentru că toți gălățenii sunt nu-știu-cum, voi atrage numai oamenii respectivi. Sau oamenii care în mod normal se comportă frumos și binevoitor când se vor întâlni cu mine vor fi nesuferiți.

-         Ce crede lumea despre hipnoză?
Cred că în starea de hipnoză eu îi controlez mintea, că nu mai are controlul, cum apare în filme. 

Degeaba îi explici că nu-i așa și că, chiar dacă aș vrea, nu pot să fac asta. Este o iluzie din cauza filmelor, iar oamenilor le este frică să apeleze. A venit o doamnă care mi-a spus că a amânat 3 ani să vină la mine pentru că îi era frică. Hipnoza este încă un produs nou pentru România. Deci în planurile de viitor intră educarea pieței.

-         Ce sfaturi ai da unei persoane care vrea să pornească o afacere în Galați?
Să afle ce anume îi face lui plăcere să facă. O afacere pe care o faci cu plăcere va avea succes. Să te duci cu plăcere la muncă. Pentru că sunt unii care zic „mă duc la scârbici” și merge prost. Ce simți, aceea trăiești. Eu, lucrând cu partea de hipnoză, analizând cum funcționează mintea, gândurile, trupul nostru văd cum funționează așteptările pe care le ai de la activitatea respectivă. Dacă te duci cu plăcere la muncă mintea ta se mobilizează mult mai bine și ești mai eficient.

Sunt unii care zic că fac afaceri cu mașini pentru că merge bine, dar nu le face plăcere. Și nu o să meargă chiar dacă există piață și cerere, pentru că nu sunt pasionați, nu studiază. Uite, noi ne-am ales partea asta cu terapii pentru că ne face plăcere. Noi ne simțim bine și vin clienți.

E ca atunci când gătești: dacă îți face plăcere și mâncarea iese gustoasă, dar dacă o faci pentru că trebuie făcută în timp ce te gândești la altele nu iese gustoasă pentru că asta ai pus în ea: starea ta.


Starea de bine se molipsește. Oamenii cumpără emoții.


Pe Cătălin Dimofte îl găsiți la clinica Santamiastr. Saturn, nr. 2, bl. B1, sc. 5, parter (Tiglina I, în spatele stației de autobuz)


Comentarii

Postări populare