Cât costă o reclamă pe Facebook?


Cât costă o reclamă pe Facebook este o întrebare foarte des întâlnită. Răspunsul e simplu: costă exact cât vrei tu. Tu alegi bugetul: poate fi de la 5 lei/zi la 500 lei/zi și poate dura atâta timp cât vrei tu.

Bineînțeles că, cu cât suma este mai mare, cu atât Facebook va afișa reclama ta la mai mulți oameni din audiența aleasă de tine.

Haide acum să îți explic, pe scurt, cum costă o reclamă pe Facebook. Adică ce anume influențează costul ei. Facebook este un loc popular. Nu te duci și dai o mână de bani ca să ți se publice reclama. Ci intri într-o licitație. Și ceilalți antreprenori sau marketeri încearcă să ocupe același spațiu în Newsfeed ca și tine, iar Facebook limitează numărul de reclame pe care le afișează unui singur utlizator.

Ce factori influențează costul unei reclame?


  1. Audiența pe care o țintești
 Alegerea audienței îți va afecta direct costul pe o reclamă.  Asta deoarece sunt luați în considerare și ceilalți care vizează același public ca și tine.

Am spus mai sus că Facebook funcționează pe baza unui sistem de licitație. Este important de menționat faptul că mulți antreprenori cred că sunt în concurență doar cu cei din industria lor, ca în vânzările clasice.

De exemplu, dacă vinzi echipament pentru ski ești în concurență directă cu ceilalți care vând echipamente sau produse adiacente pentru ski. Dar nu este așa. Ești în concurență directă cu toți cei care doresc acces la acest client.

Acest client pe care tu îl vizezi pentru a-ți promova echipamentul pentru ski, nu are ca interes doar skiatul. Acestui client îi place de asemenea să joace tenis, să iasă la restaurante bune și și-a deschis de curând o afacere. Acestea sunt alte interese pe care alte companii le vor viza la același client, aflându-vă, în acest fel, unul împotriva celuilalt în încercarea de a vă afișa reclama în fața aceluiași client. Deci te afli în concurență directă și cu restaurante, și cu distribuitori de echipamente pentru tenis și cu servicii de educație pentru business (management, marketing, etc.)
 
Înțelegi unde începe haosul?

Din fericire, poți să câștigi această bătălie prin îmbunătățirea celorlalte elemente și să ieși în evidență din toată concurența. Audiența este o parte importantă din cost, dar nu este singura.

  1. Calitatea reclamei
 Calitatea reclamei poate face ca costul reclamei fie să se ridice rapid, fie să scadă dramatic. Ca și când nu erai destul de motivat să creezi o reclamă de calitate ca să ai cât mai multe conversii, acum mai ai un stimulent în plus: aceasta îți afectează în mod direct costul reclamei.

Trebuie să urmărești doi indicatori când evaluezi calitatea reclamei tale: scorul de relevanță (punctajul) și rata de click.

Scorul de relevanță sau punctajul pentru fiecare reclamă este un număr între 1 și 10 care măsoară (ai ghicit!) cât de relevantă este reclama ta pentru audiența selectată. Ia în considerare, totuși, că un scor de relevanță mare nu înseamnă neapărat și conversii mai multe – textul ar putea avea nevoie de optimizări – dar reclama va fi considerată relevantă și asta va însemna costuri mai mici.



Probabil că scorul de relevanță se va modifica pe măsură ce utilizatorii interacționează cu reclama. Dacă ei reacționează pozitiv, scorul va crește; dacă interacționează negativ, scorul va scădea.

Cu cât punctajul este mai mare, cu atât costul va fi mai mic. Facebook a și confirmat acest lucru.

Rata de click este numărul de click-uri pe reclamă împărțit la impact. O rată de click mai mare va avea o relevanță mai mare fiind mai valoroasă pentru audiența selectată. Facebook va vedea asta și îți va diminua costul, deși, dacă obiectivul tău este click-ul, cu cât vei avea mai multe click-uri, cu atât vei plăti mai mult pentru ele.

  1. Perioada anului
 Există vârfuri în timpul anului când advertiser-ii se îmbulzesc pe Facebook Ads. În aceste perioade va fi o concurență și mai mare pentru reclame, prin urmare, vei plăti mai mult pentru ele.

Imaginează-ți toate brand-urile care încearcă să folosească Facebook Ads de Black Friday sau în perioadele de sărbători – pentru că asta se întâmplă de fapt. Marile branduri cheltuie mult și cresc, astfel, costurile la reclamele pe Facebook pentru noi toți.

Black Friday și sărbătorile de iarnă sunt printre cele mai aglomerate perioade din an, dar sunt și alte perioade la care trebuie să fii atent: 1 martie, ziua internațională a mamei sau a copilului, Paștele.

Cu toate acestea, perioadele aglomerate din an pot fi profitabile, deși mai costisitoare.  Să ai asta în vedere.

  1. Importanța CPA și ROI
 Este important să te uiți la costul reclamei, dar ce este și mai important să urmărești  sunt indicatorii CPA (costul pe acțiune) și ROI (randamentul investiției). Aceștia stabilesc dacă ceea ce plătești pe reclamă merită. ROI trebuie să fie mai mare decât CPA.

Hai să îți dau un exemplu: să zicem că ai o aplicație pentru mobil pe care o promovezi. O vinzi la un preț de 8,90 lei și faci reclamă pe Facebook având ca obiectiv conversia (adică vrei ca audiența ta să descarce aplicația). Să zicem că plătești efectiv 4 de lei pentru fiecare instalare a aplicației, iar clientul plătește 8,90 lei pentru ea (aplicație). De asemenea, poți aprecia că unul din trei utilizatori veniți de pe Facebook mai face o achiziție adițională aplicației în medie de 12 lei.

Să presupunem că, în urma reclamei de pe Facebook, ai obținut 100 de descărcări (instalări ale aplicației). Deci ai cheltuit 400 de lei, dar ai câștigat 890 de lei din instalări și încă 360 de lei în plus din achizițiile ulterioare. Ai cheltuit 400 de lei, dar ai câștigat 1.250 de lei.

Pagina de aterizare (landing page) și oferta joacă un rol foarte important în a obține acele conversii și îți afectează costul cu reclama. Nu uita de ele!

În concluzie, cei mai importanți indicatori pe care trebuie să îi urmărești (deși niciunul nu este de neglijat) sunt rata de conversie, costul pe acțiune și randamentul investiției. Cu cât costul reclamei pe Facebook este mai mic, cu atât randamentul investiției (ROI) este mai mare.

Spor la promovare!


Comentarii

Postări populare